Hoppa till innehållet

Vanliga frågor och svar om skador

Fått ett stenskott? Tappat bort mobilen? Drabbats av en vattenskada? Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om olika typer av skador.

Välj kategori

Fordon

Räddning eller bärgning - vad gör jag?

Om du råkar ut för en olycka och behöver vägassistans eller bärgning, ring 0771-614 614 dygnet runt. Tips! Lägg in numret i din mobiltelefon.

Hur gör jag om jag drabbas av en skada?

Så snart som möjligt ska du anmäla skadan till oss. Här hittar du allt du behöver veta för att anmäla din skada. På vardagar återkommer vi till dig inom 24 timmar.

Kan jag få ersättning vid förlust av bilnyckeln?

För att kunna erhålla ersättning för förlust av nyckel krävs momentet Allrisk Bil (ingår i vår halv- och helförsäkring).

Vad gör jag vid en maskinskada?

En maskinskada kan vara en skada på många olika delar och komponenter på bilen, till exempel motor, gps, växellåda, bromsskivor eller airbag. Om du råkat ut för en maskinskada är det bra om du så snart som möjligt gör en anmälan till oss för att få skadenummer och hjälp till verkstad. För maskinskador gäller att du måste minst ha halvförsäkring. Läs mer om hur du gör  och var du hittar närmaste verkstad.

Kan jag använda vilken verkstad jag vill?

Ja, under förutsättning att verkstaden lämnar ett pris som vi godkänner. Be verkstaden att kontakta oss på Gjensidige innan de påbörjar jobbet. Här hittar du verkstäder vi samarbetar med.

Hitta din närmaste verkstad
När kan jag lämna in bilen på verkstad?

Om din bil är helförsäkrad och du har skickat en skadeanmälan till oss kan du lämna in bilen så snart verkstaden ger dig en tid. Be verkstaden att kontakta oss.

Hitta din närmaste verkstad här
Ska jag betala självrisk när jag blivit påkörd av ett annat fordon?

Om du inte har orsakat olyckan ska du inte betala någon självrisk. Men vi måste först fastställa att det är så. Om din motpart har anmält skadan till sitt försäkringsbolag och tagit på sig ansvaret kan vi normalt betala ut självrisken i förskott.

Jag har fått en glasskada eller stenskott. Vad ska jag göra?
  • Om du har en halv- eller helförsäkring på ditt fordon, omfattas stenskott av försäkringen.
  • Du beställer själv tid för lagning eller byte av rutan hos Ryds Bilglas som därefter kontaktar oss.
  • Självrisken är 200 kr om stenskottet går att reparera.

Så snabbt som möjligt bör du täcka över det skadade området, så att smuts och fukt inte kan tränga in i glaset. Du kan täcka över skadan med vanlig tejp, men bör så snart som möjligt besöka en bilglasmästare då sprickbildning snabbt uppkommer. Anmäl skada och läs mer här.

Boka tid för att laga stenskott

Vad händer vid skadegörelse på mitt fordon?

Har du vagnskadegaranti på ditt fordon ska du i första hand vända dig till garantibolaget för reglering av vagnskadan. Om du har vagnskadeförsäkring eller självriskreducering vid skadegörelse ska du anmäla till oss

Kollision med någon eller något

Om du krockat med ett annat fordon måste både du och den andra föraren anmäla det som hänt till era respektive försäkringsbolag. Gäller det bilskada så kan du logga in och anmäla skadan.  Läs mer och anmäl kollision med utländskt fordon.

Kollisionsskada
Om jag har krockat med ett djur?

Om du har krockat med ett djur måste du anmäla skadan till polisen innan du gör din skadeanmälan till oss. 

Om du har krockat med ett tamdjur ska du snarast möjligt kontakta djurets ägare och sedan polisen.

Anmäl djurkollision
Singelskada - vad innebär det?

En singelolycka är en trafikolycka där endast ett fordon är inblandat, det anmäler du här. Om flera fordon är inblandade i olyckan ber vi dig fylla i anmälan för kollision istället. Gäller det skada på din bil kan du logga in och anmäla den här.

Anmäl singelskada
Hur anmäler jag en trafikskada vid smitning?

Om du saknar egen vagnskadeförsäkring anmäler du skadan, dels till polisen, dels till Trafikförsäkringsföreningen. Har du vagnskadeförsäkring anmäler du skadan till Gjensidige.

Stulen bil eller inbrott i bilen. Vad gör jag nu?

Vid inbrott eller stöld av fordon ska du göra en polisanmälan och därefter anmäla skadan till oss. Kom ihåg att bifoga det diarienummer du erhåller vid polisanmälan samt eventuella kvitton. Här skadeanmäler du till oss.

Har du fått saker som inte tillhör bilen stulna, som t ex telefon, dator, handväska, ska du även kontakta ditt hemförsäkringsbolag. Har du hem- eller villahemförsäkringen hos oss, hittar du skadeanmälan för dina saker här.

Vad händer om mitt fordon börjar brinna?

Om du råkat ut för en skada ska du så snart som möjligt anmäla det till oss. Om ditt fordon är helt utbränt bör du kontakta polisen och göra en anmälan till dem innan du gör din anmälan hos oss. Här skadeanmäler du till oss:

Skadeanmälan

Hem

Mobil, dator, surfplatta - vad gäller?

Om din mobil, dator eller surfplatta är stulen eller förlorad, måste du polisanmäla innan du registrerar din anmälan. Se till att du har kvitto eller andra inköpshandlingar till hands för den egendom som blivit skadad eller förlorad innan du påbörjar din anmälan till oss. Spärra ditt mobilabonnemang via din operatör för att undvika att någon obehörig kan använda den.

Om mina matvaror i kyl och frys förstörs?

Om du råkar ut för skador på matvaror i kyl/frys till följd av temperaturförändringar vid strömavbrott eller skada kan du få ersättning enligt villkoren i din hemförsäkring. Villkoren hittar du här. För att få ersättning, skicka in skadeanmälan till oss. Blanketten hittar du här.

Vad betyder ansvarsskada och hur kan det hjälpa mig?

Om du har skadat någon annans egendom eller person och har fått ett skadeståndskrav är det ansvarsförsäkringen som kan hjälpa dig.

Tänk på att beskriva skadehändelsen så detaljerat som möjligt för att underlätta hanteringen av ditt ärende. Om Gjensidige finner att du är skadeståndsskyldig till skadan kan ansvarsförsäkringen lämna ersättning enligt skadeståndsrättsliga regler. Läs mer och anmäl ansvarsskada här.

Om jag får skada på mina hushållsmaskiner?

Om till exempel din tvättmaskin går sönder eller åskan slår ner i din dator kan du få ersättning. Du anmäler din skada digitalt direkt på vår hemsida. 

Läs mer om hur du anmäler
Drabbad av skadedjur?

Om du drabbas av skadedjur ska du anmäla detta direkt till vår samarbetspartner Anticimex. Ha gärna ditt försäkringsbrev framför dig.

Kontaktuppgifter:AnticimexTelefon: 075-245 10 00www.anticimex.se

I ett pågående skadeärende ska du kontakta Anticimex skadeavdelning på 020-170 90 90 eller skador@anticimex.se

Bor du i bostadsrätt och drabbas av en vattenskada?
  • Kontakta föreningen direkt och be att de ordnar med en besiktning för att fastställa orsak och omfattning.
  • Kontakta en rörmokare för att få hjälp med att stoppa läckaget.
  • Spara alla fakturaunderlag och dokumentera det rörmokaren gör med bilder.
  • Anmäl skadan till oss här. Komplettera med utlåtande från rörfirman samt kopia av besiktningsrapporten och gärna en kopia av beslutet från föreningens försäkringsbolag.

Villa

Om jag får en vattenskada, vad gör jag?

Undersök var vattnet kommer ifrån. Följ stegen nedan innan du anmäler skadan till oss.

  • Börja med att stänga av vattnet och kontakta rörmokare.
  • Kolla vattenmätaren om möjligt. Om det fortsätter röra sig trots att du har stängt av alla kranar vet du att det är läckage från vattenledning.
  • Kontrollera trycket i värmesystemet. Återkommande sjunkande tryck kan tyda på läckage från värmesystemet.
  • Dokumentera allt genom att skriva ner och fotografera. Be rörmokaren att i sin faktura beskriva skadeorsaken utförligt.
Drabbad av skadedjur?

Om du drabbas av skadedjur ska du anmäla detta direkt till vår samarbetspartner Anticimex. Ha gärna ditt försäkringsbrev framför dig.

Kontaktuppgifter:AnticimexTelefon: 075-245 10 00www.anticimex.se

I ett pågående skadeärende ska du kontakta Anticimex skadeavdelning på 020-170 90 90 eller skador@anticimex.se

Mobil, dator, surfplatta - vad gäller?

Om din mobil, dator eller surfplatta är stulen eller förlorad, måste du polisanmäla innan du registrerar din anmälan. Se till att du har kvitto eller andra inköpshandlingar till hands för den egendom som blivit skadad eller förlorad innan du påbörjar din anmälan till oss. Spärra ditt mobilabonnemang via din operatör för att undvika att någon obehörig kan använda den.

Om jag får skada på mina hushållsmaskiner?

Om till exempel din tvättmaskin går sönder eller åskan slår ner i din dator kan du få ersättning. Du anmäler din skada digitalt direkt på vår hemsida. 

Läs mer om hur du anmäler
Är jag ansvarig om taket rasar in på grund av snö?

Kraftigt snöfall kan leda till att tak rasar in och särskilt utsatta är hus med svaga konstruktioner och platta tak. En villaförsäkring innebär att du som fastighetsägare är försäkrad mot skador som uppstår på stommen om taket skulle ge vika för snö, men du är också om möjligt, skyldig att skotta av snön från taket och förebygga olycka. Det är viktigt både för människors och djurs säkerhet, dessutom kan ersättningen från försäkringen påverkas om taket ger vika för snötrycket.

Om mina matvaror i kyl och frys förstörs?

Om du råkar ut för skador på matvaror i kyl/frys till följd av temperaturförändringar vid strömavbrott eller skada kan du få ersättning enligt villkoren i din villaförsäkring. Villkoren hittar du här. För att få ersättning, skicka in skadeanmälan till oss. Blanketten hittar du här.

Hur ersätts min villa vid brand?

Byggnadsdelen i villahemförsäkringen är en fullvärdesförsäkring. Vid skada ersätts det gamla huset med ett likvärdigt hus. Avskrivningar för ålder finns beskrivna i ditt försäkringsbrev. Här hittar du också försäkringsbeloppet som är det maximala ersättningsbeloppet för dina saker.

Om du drabbas av en brandskada är det viktigt att du i första hand begränsar skadan så gott du kan och därefter anmäler skadan till oss. Tänk på att beskriva skadehändelsen så detaljerat som möjligt för att underlätta hanteringen av ditt ärende.

Person

Ersätter ni förlorad arbetsinkomst om jag behöver ta ledigt för att göra ett läkarbesök?

Nej, det omfattas inte av sjukvårdsförsäkringen.

Ersätter försäkringen läkemedel och patientavgifter?

Nej, vi ersätter inte patientavgifter från den offentliga vården eller läkemedel som du köper på apoteket. Men med sjukvårdsförsäkring Plus kan du få ersättning för läkemedel i samband med operation.