Hoppa till innehållet

Autogiro

Autogiro är ett lätt och bekvämt sätt att betala din försäkringspremie. Premien betalas alltid i tid och du slipper hålla reda på räkningar och förfallodagar. Vi tar ingen faktureringsavgift eller extra avgift. Tänk på att om du har fler försäkringar hos oss och väljer autogiro så gäller betalsättet för alla dina försäkringar.

Hur gör jag för att betala via autogiro?

Anslut till autogiro på det vis som passar dig:

  • Enklast är det via vår hemsida – logga in med Bank-id och anmäl direkt på Mina sidor
  • Via din Internetbank – ansök direkt hos din egen internetbank. Välj mottagare Gjensidige Forsikring med bg 855-2374. Som betalarnummer anger du ditt kundnummer.
  • Skicka in ansökan via post – fyll i den ansökan som du fick hemskickad tillsammans med försäkringsbrevet när du tecknade din försäkring. 

När din bank godkänt ditt kontonummer är du klar att faktureras via autogiro. Dragning sker därefter månadsvis tills annat informeras, till exempel om du gör ett tillägg i din försäkring så meddelas du om förändringen innan nytt belopp dras.

Vanliga frågor om autogiro

Varför godkändes inte mitt autogiro?

Om du har ett gemensamt bankkonto bör du kontrollera med din bank att kontot är godkänt för autogiro för dig. Du bör också kontrollera kontonumret, till exempel använder Swedbank en checksiffra (den 5:e siffran). 

När dras pengar från mitt konto om jag betalar månadsvis via autogiro?

Vi drar pengarna den 1:a varje månad. Om dragningsdagen infaller en helgdag sker dragningen första bankdagen efter helgdagen. Om det saknas pengar för månadsbetalningen på dragningsdagen görs det automatiskt nya försök de efterföljande två dagar.

Varför är beloppet högre den första dragningen?

Beloppet bestäms av försäkringsperiod. Om du t ex har en ny försäkring som startar mitt i en månad kan alltså den första autogirodragningen vara på ett högre belopp.

Hur gör jag om någon annan ska betala åt mig via autogiro?

Om det inte är du själv som ska betala via autogiro, behöver du logga in på Mina sidor och ansluta där. Tänk på att personen som ska betala måste godkänna med sitt BankID.

Varför står det Gjensidige Norge på betalningen från mitt bankkonto?

Vi är en del av en större koncern med ett norskt moderbolag och därför kan betalningsmottagaren komma att benämnas som Gjensidige Norge.

Om jag inte vill betala via autogiro, hur kan jag betala då?

Då kan du betala via e-faktura helårs-, halvårs- eller kvartalsvis. Sök och lägg till Gjensidige Forsikring via din internetbank. Om du har autogiro och vill byta till e-faktura måste du själv avsluta ditt autogiro innan vi kan göra förändringen. Men kom ihåg att vi inte kan erbjuda e-faktura månadsvis.

Du kan också betala hel- eller halvårsvis via pappersfaktura, fakturaavgift om 30 kr tillkommer.