Hoppa till innehållet

Vanliga frågor

Här har vi samlat generell information och vanliga frågor som rör dina försäkringar. Vill du ha svar på en specifik fråga, gå in under respektive försäkringsprodukt eller kontakta kundservice på 0771-326 326.

Frågor och svar

Generella frågor

Vad gör jag om jag fått en skada?

Så snart som möjligt ska du anmäla skadan till oss. Här hittar du skadeanmälan. På vardagar återkommer vi till dig inom 24 timmar.

Kan jag ångra mitt försäkringsköp?

Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra ett köp som du gjort på distans, t ex via telefon eller internet. Ångertiden är 14 dagar från den dag avtalet ingicks och du har fått information om ångerrätten och vad som ingår i försäkringen. Vid telefonförsäljning, när vi på Gjensidige tagit kontakt med dig, har avtalet ingåtts först när du har bekräftat det skriftligen.

Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du meddela detta muntligen på telefon 0771-326 326 eller skriftligen till Gjensidige Försäkring, Box 3031, 103 61 Stockholm, via e-post info@gjensidige.se eller på annat sätt. Du kan också använda det standardformulär som finns på www.konsumentverket.se. Gjensidige har rätt att kräva premie för den tid som försäkringen varit gällande.

Hur säger jag upp en försäkring?

En försäkring gäller oftast ett år i taget och förnyas automatiskt. Här förklarar vi hur du gör om du behöver avsluta din försäkring hos oss och vad som gäller för att säga upp olika försäkringstyper.

Läs mer om säga upp försäkring
Har jag någon uppsägningstid?

Dina sakförsäkringar (hem, villa, fritidshus, bil, mc, moped, båt, släp) löper årsvis och kan avslutas endast vid huvudförfallodatum (undantag gäller vid ägarbyte av bil eller om du flyttar).

Personförsäkringar (olycksfall, sjukvård) löper månadsvis och kan avslutas när som helst under försäkringsåret. I ditt försäkringsbrev står huvudförfallodatum.

Hur säger jag upp min gamla försäkring?

Om du köpt en försäkring hos oss och vill säga upp en försäkring hos ett annat bolag, läs mer här.

Jag kan inte logga in på Mina sidor?

Mina sidor är endast till för Gjensidiges kunder. Om du är kund hos oss och inte kan logga in kan det bero på ett tekniskt problem. Prova från en annan webbläsare eller avvakta en liten stund och försök senare.

Hur gör jag för att få min post digitalt?

Om du vill få din post digitalt istället för hem i brevlådan, anger du det enkelt på Mina sidor.

Har du försäkring från Lendo, Sambla eller Enklare?

Vi på Gjensidige sköter debitering och skador. Välj det företag som du är kund hos om du vill göra en skadeanmälan: 

Har du övriga frågor, vänd dig direkt till respektive företags kundservice.

Betalning och faktura

Kan jag betala via e-faktura?

Ja, det går bra. Vi erbjuder e-faktura helårs-, halvårs- eller kvartalsvis. Sök och lägg till Gjensidige Försäkring via din internetbank. Läs mer här.

Om du har autogiro och vill byta till e-faktura måste du själv avsluta ditt autogiro innan vi kan göra förändringen. Men kom ihåg att vi inte kan erbjuda e-faktura månadsvis.

Hur registrerar jag mig för e-faktura?

Genom att välja e-faktura får du fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Alla uppgifter, så som OCR-nummer, betalningsdatum och belopp är förifyllda, vilket minimerar risken för att felaktigt belopp eller OCR-nummer anges.

Läs mer om e-faktura
Hur anmäler jag autogiro?

Om du vill betala din försäkring via autogiro kan du anmäla detta här:

  • Vår hemsida – om du har en e-legitimation anmäler du enklast via länken här.
  • Internetbank – ansök direkt hos din egen internetbank. Anslut dig till mottagare Gjensidige Forsikring med bg 855-2374. Som betalarnummer anger du ditt kundnummer.

När din bank godkänt ditt kontonummer är du klar att faktureras via autogiro. Dragning sker därefter månadsvis tills annat informeras, till exempel om du gör ett tillägg i din försäkring så meddelas du om förändringen innan nytt belopp dras.

Tänk på att om du har fler försäkringar hos oss och väljer autogiro så gäller betalsättet för alla dina försäkringar.

Hur gör jag för att byta kontonummer på mitt autogiro?

Det gör du genom att avsluta ditt nuvarande autogiromedgivande via din internetbank. Vänta 3 bankdagar och sedan ansöker du om nytt autogiro via Mina sidor. Har du några frågor är du välkommen att kontakta kundservice.

Vad händer om vi ej kunnat dra pengar ifrån ditt konto?

Vi drar två månadspremier nästkommande månad med en påminnelseavgift på 50 kr.

Jag har valt månadsbetalning men fått helårsfaktura?

Antingen kan du skicka in en ny autogiroansökan eller logga in på Mina sidor och ändra.

Vad har Gjensidige för IBAN- och Swift-nummer?

IBAN-nummer är SE3995000099604206385298 Swift-nummer är NDEASESS

Hur gör jag om någon annan ska betala åt mig via autogiro?

Om det inte är du själv som ska betala via autogiro, behöver du logga in på Mina sidor och ansluta där. Tänk på att personen som ska betala måste godkänna med sitt BankID.

Vanliga frågor och svar om din försäkring