Hoppa till innehållet
Händer på en ratt

Anmäl skada på bil

Här kan du anmäla skada på din bil. Behöver du bärgning utanför våra öppettider, kan vi hjälpa dig dygnet runt. Ring 0771-614 614 för hjälp med bärgning.

Anmäl din skada snabbt och enkelt

  1. Logga in, om du inte redan har gjort det, och välj vilken bil du vill anmäla skadan på.
  2. Ditt ärende får då en ansvarig handläggare som kontaktar dig via sms eller e-post. I kontakten får du veta hur vi går vidare med just ditt ärende.
  3. Du blir kontaktad av en av våra avtalsverkstäder.
Anmäl din skada så snart som möjligt

Vanliga frågor och svar

Hur gör jag om jag drabbas av en skada?

Så snart som möjligt ska du anmäla skadan till oss. Här hittar du allt du behöver veta för att anmäla din skada. På vardagar återkommer vi till dig inom 24 timmar.

Kan jag fotobesiktiga en skada på min bil?

Hos flertalet av våra avtalsverkstäder kan du skicka in bilder på de skador som har uppstått på ditt fordon istället för att åka till verkstaden för en besiktning. När din skada är registrerad hos oss kommer du bli kontaktad av vår avtalsverkstad som informerar mer om hur det går till med fotobesiktning.

Om du föredrar att åka till verkstaden för besiktning så går det självklart bra.

Vad händer om mitt fordon börjar brinna?

Om du råkat ut för en skada ska du så snart som möjligt anmäla det till oss. Om ditt fordon är helt utbränt bör du kontakta polisen och göra en anmälan till dem innan du gör din anmälan hos oss. Här skadeanmäler du till oss:

Skadeanmälan
Vad händer vid skadegörelse på mitt fordon?

Har du vagnskadegaranti på ditt fordon ska du i första hand vända dig till garantibolaget för reglering av vagnskadan. Om du har vagnskadeförsäkring eller självriskreducering vid skadegörelse ska du anmäla till oss

Vad gör jag vid en maskinskada?

En maskinskada kan vara en skada på många olika delar och komponenter på bilen, till exempel motor, gps, växellåda, bromsskivor eller airbag. Om du råkat ut för en maskinskada är det bra om du så snart som möjligt gör en anmälan till oss för att få skadenummer och hjälp till verkstad. För maskinskador gäller att du måste minst ha halvförsäkring. Läs mer om hur du gör  och var du hittar närmaste verkstad.

Räddning eller bärgning - vad gör jag?

Om du råkar ut för en olycka och behöver vägassistans eller bärgning, ring 0771-614 614 dygnet runt. Tips! Lägg in numret i din mobiltelefon.

Stulen bil eller inbrott i bilen. Vad gör jag nu?

Vid inbrott eller stöld av fordon ska du göra en polisanmälan och därefter anmäla skadan till oss. Kom ihåg att bifoga det diarienummer du erhåller vid polisanmälan samt eventuella kvitton. Här skadeanmäler du till oss.

Har du fått saker som inte tillhör bilen stulna, som t ex telefon, dator, handväska, ska du även kontakta ditt hemförsäkringsbolag. Har du hem- eller villahemförsäkringen hos oss, hittar du skadeanmälan för dina saker här.

Jag har fått en glasskada eller stenskott. Vad ska jag göra?
  • Om du har en halv- eller helförsäkring på ditt fordon, omfattas stenskott av försäkringen.
  • Du beställer själv tid för lagning eller byte av rutan hos Ryds Bilglas som därefter kontaktar oss.
  • Självrisken är 200 kr om stenskottet går att reparera.

Så snabbt som möjligt bör du täcka över det skadade området, så att smuts och fukt inte kan tränga in i glaset. Du kan täcka över skadan med vanlig tejp, men bör så snart som möjligt besöka en bilglasmästare då sprickbildning snabbt uppkommer. Anmäl skada och läs mer här.

Boka tid för att laga stenskott

Hur anmäler jag en trafikskada vid smitning?

Om du saknar egen vagnskadeförsäkring anmäler du skadan, dels till polisen, dels till Trafikförsäkringsföreningen. Har du vagnskadeförsäkring anmäler du skadan till Gjensidige.

Vad gör jag om jag krockat med en byggnad/fast egendom?

Anmäl skadan till oss. Trafikförsäkringen ersätter både skador på personer och på saker/byggnader. Den ger ersättning till både förare och passagerare om de skadas i trafiken. Dessutom ersätter försäkringen skador på personer som blivit påkörda. Skador på egendom ersätts bara om den tillhör någon annan än bilens ägare eller förare. 

För att trafikförsäkringen ska gälla måste skadan ha skett "i trafik". Det innebär att ett fordon är i rörelse när det orsakar skadan. Det kan också betyda att en bildörr öppnas efter att bilen just har stannat. 

Ska jag betala självrisk när jag blivit påkörd av ett annat fordon?

Om du inte har orsakat olyckan ska du inte betala någon självrisk. Men vi måste först fastställa att det är så. Om din motpart har anmält skadan till sitt försäkringsbolag och tagit på sig ansvaret kan vi normalt betala ut självrisken i förskott.

När kan jag lämna in bilen på verkstad?

Om din bil är helförsäkrad och du har skickat en skadeanmälan till oss kan du lämna in bilen så snart verkstaden ger dig en tid. Be verkstaden att kontakta oss.

Hitta din närmaste verkstad här
Kan jag använda vilken verkstad jag vill?

Ja, under förutsättning att verkstaden lämnar ett pris som vi godkänner. Be verkstaden att kontakta oss på Gjensidige innan de påbörjar jobbet. Här hittar du verkstäder vi samarbetar med.

Hitta din närmaste verkstad
Om jag har krockat med ett djur?

Om du har krockat med ett djur måste du anmäla skadan till polisen innan du gör din skadeanmälan till oss. 

Om du har krockat med ett tamdjur ska du snarast möjligt kontakta djurets ägare och sedan polisen.

Anmäl djurkollision
Singelskada - vad innebär det?

En singelolycka är en trafikolycka där endast ett fordon är inblandat, det anmäler du här. Om flera fordon är inblandade i olyckan ber vi dig fylla i anmälan för kollision istället. Gäller det skada på din bil kan du logga in och anmäla den här.

Anmäl singelskada
Kollision med någon eller något

Om du krockat med ett annat fordon måste både du och den andra föraren anmäla det som hänt till era respektive försäkringsbolag. Gäller det bilskada så kan du logga in och anmäla skadan.  Läs mer och anmäl kollision med utländskt fordon.

Kollisionsskada