Hoppa till innehållet

MRF Plus-garanti – 12 och 24 månader

Här hittar du som MRF-kund försäkringsvillkor och information om hur ni anmäler en skada. 

För MRF-företag

För bilbranschens bästa – MRF

MRF Plus-garantin omfattar dig som är medlem i Motorbranschens Riksförbund, och som tecknat avtal om garanti för begagnade bilar. Den är ett komplement till den vanliga MRF-garantin, som alltid ingår vid försäljning av en begagnad bil. 

MRF Plus-garanti – 12 månader

  • Gäller en plötsligt oförutsedd skada eller fel på maskinella komponenter som påverkar bilens funktion enligt gällande försäkringsvillkor.
  • Gäller sålt fordon där ägaren är privatperson eller företag. Fordonet måste vara svensk registrerat med ägare bosatt i Sverige eller företag verksamma i Sverige.
  • Gäller alla märken inom angivna effektgränser.

Gäller i 12 månader från garantins tecknande (vid ägarbytet av bilen). För att garantin ska gälla under hela den angivna perioden krävs dock att:

  • Bilen har gått högst 1 500 mil från garantins tecknande
  • Bilens mätarställning överstiger 14 000 mil.
  • Bilen är högst sju år gammal, räknat från första registreringsdatumet.

MRF Plus-garanti – 24 månader

  • Gäller en plötsligt oförutsedd skada eller fel på maskinella komponenter som påverkar bilens funktion enligt gällande försäkringsvillkor.
  • Gäller sålt fordon där ägaren är privatperson eller företag. Fordonet måste vara svensk registrerat med ägare bosatt i Sverige eller företag verksamma i Sverige.
  • Gäller alla märken inom angivna effektgränser.

Gäller i 24 månader från garantins tecknande (vid ägarbytet av bilen). För att garantin ska gälla under hela den angivna perioden krävs dock att:

  • Bilen har gått högst 3 000 mil från garantins tecknande.
  • Bilens mätarställning överstiger 17 000 mil
  • Bilen är högst åtta år gammal, räknat från första registreringsdatumet.

Behöver du anmäla en skada?

Om fel eller skada inträffar ska reparerande verkstad anmäla skadan utan dröjsmål till Gjensidige, som hanterar skaderegleringen.

  • Fordonsägaren påvisar skada till återförsäljaren och uppvisar MRF Plus-garantibevis samt en kopia på undertecknad varudeklaration.
  • Återförsäljaren har alltid ansvaret mot fordonsägaren och är dem som avgör hur felet ska åtgärdas.
  • Återförsäljaren har i första hand rätt att reparera skadan.

Om återförsäljaren inte kan reparera skadan ska de, i dialog med Gjensidige, ta beslut om annan lämplig MRF-ansluten verkstad som ska åtgärda anmärkningen, härvid ska kunskap och kompetens beaktas.

  • Reparerande verkstad anmäler skadan utan dröjsmål till Gjensidige.

Du hittar information om MRF-anslutna verkstäder här. Välj kategori "Bilverkstad" och ange aktuell stad. 

Så anmäler du skada

Återförsäljaren anmäler skadan utan dröjsmål till Gjensidige genom att skicka nedan dokument till kalkyler@gjensidige.se.

  • Skadeanmälan (blankett)
  • Reparationsoffert
  • Dokumentation över senast utförda service vid ägarbytet
  • Eventuell övrig utförd service under garantitiden

Skriv MRF Plus 6831754 i ämnesraden.

Vid frågor i skadeärenden kontaktas Gjensidige via mail (kalkyler@gjensidige.se) eller telefon (010-483 92 80).

Fakturering till Gjensidige Försäkring

Reparerande verkstad fakturerar reparationen exklusive moms, utan faktureringsavgift och utan förbrukningsmaterial.

Säljande bolag hanterar momsen i sin egen verksamhet. Om annan verkstad reparerar skadan ska momsen för MRF Plus-garanti faktureras till säljande bolag.

Har du frågor?

Har du frågor gällande ny försäkringslösning efter att MRF Plus-garantin har upphört? Kontakta Klaus Silfvenius på MRF på 08-701 63 14 eller klaus.silfvenius@mrf.se.