MRF Plus-garanti – 12 och 24 månader
Här hittar du som MRF-kund försäkringsvillkor och information om hur ni anmäler en skada.
För MRF-företag
För bilbranschens bästa – MRF
MRF Plus-garantin omfattar dig som är medlem i Motorbranschens Riksförbund, och som tecknat avtal om garanti för begagnade bilar. Den är ett komplement till den vanliga MRF-garantin, som alltid ingår vid försäljning av en begagnad bil.
MRF Plus-garanti – 12 månader
- Gäller en plötsligt oförutsedd skada eller fel på maskinella komponenter som påverkar bilens funktion enligt gällande försäkringsvillkor.
- Gäller sålt fordon där ägaren är privatperson eller företag. Fordonet måste vara svensk registrerat med ägare bosatt i Sverige eller företag verksamma i Sverige.
- Gäller alla märken inom angivna effektgränser.
Gäller i 12 månader från garantins tecknande (vid ägarbytet av bilen). För att garantin ska gälla under hela den angivna perioden krävs dock att:
- Bilen har gått högst 1 500 mil från garantins tecknande
- Bilens mätarställning överstiger 14 000 mil.
- Bilen är högst sju år gammal, räknat från första registreringsdatumet.
Villkor
Här hittar du information för dig som tecknat MRF Plus-garanti i 12 månader.
MRF Plus-garanti – 24 månader
- Gäller en plötsligt oförutsedd skada eller fel på maskinella komponenter som påverkar bilens funktion enligt gällande försäkringsvillkor.
- Gäller sålt fordon där ägaren är privatperson eller företag. Fordonet måste vara svensk registrerat med ägare bosatt i Sverige eller företag verksamma i Sverige.
- Gäller alla märken inom angivna effektgränser.
Gäller i 24 månader från garantins tecknande (vid ägarbytet av bilen). För att garantin ska gälla under hela den angivna perioden krävs dock att:
- Bilen har gått högst 3 000 mil från garantins tecknande.
- Bilens mätarställning överstiger 17 000 mil
- Bilen är högst åtta år gammal, räknat från första registreringsdatumet.
Villkor
Här hittar du information för dig som tecknat MRF Plus-garanti i 24 månader.
Behöver du anmäla en skada?
Om fel eller skada inträffar ska reparerande verkstad anmäla skadan utan dröjsmål till Gjensidige, som hanterar skaderegleringen.
- Fordonsägaren påvisar skada till återförsäljaren och uppvisar MRF Plus-garantibevis samt en kopia på undertecknad varudeklaration.
- Återförsäljaren har alltid ansvaret mot fordonsägaren och är dem som avgör hur felet ska åtgärdas.
- Återförsäljaren har i första hand rätt att reparera skadan.
Om återförsäljaren inte kan reparera skadan ska de, i dialog med Gjensidige, ta beslut om annan lämplig MRF-ansluten verkstad som ska åtgärda anmärkningen, härvid ska kunskap och kompetens beaktas.
- Reparerande verkstad anmäler skadan utan dröjsmål till Gjensidige.
Du hittar information om MRF-anslutna verkstäder här. Välj kategori "Bilverkstad" och ange aktuell stad.
Så anmäler du skada
Återförsäljaren anmäler skadan utan dröjsmål till Gjensidige genom att skicka nedan dokument till kalkyler@gjensidige.se.
- Skadeanmälan (blankett)
- Reparationsoffert
- Dokumentation över senast utförda service vid ägarbytet
- Eventuell övrig utförd service under garantitiden
Skriv MRF Plus 6831754 i ämnesraden.
Vid frågor i skadeärenden kontaktas Gjensidige via mail (kalkyler@gjensidige.se) eller telefon (010-483 92 80).
Fakturering till Gjensidige Försäkring
Reparerande verkstad fakturerar reparationen exklusive moms, utan faktureringsavgift och utan förbrukningsmaterial.
Säljande bolag hanterar momsen i sin egen verksamhet. Om annan verkstad reparerar skadan ska momsen för MRF Plus-garanti faktureras till säljande bolag.
Har du frågor?
Har du frågor gällande ny försäkringslösning efter att MRF Plus-garantin har upphört? Kontakta Klaus Silfvenius på MRF på 08-701 63 14 eller klaus.silfvenius@mrf.se.