Reseskada
Här kan du anmäla skada som har samband med din resa, inklusive avbokning av resa.
Anmäl din reseskada snabbt och enkelt
Beskriv skadehändelsen detaljerat för att underlätta hanteringen av ditt ärende
- Ha gärna t ex läkarintyg och kvitton i digitalt format.
- Logga in, om du inte redan har gjort det, och anmäl din skada.
- Vi kommer att kontakta dig via sms eller mejl. I kontakten får du veta hur vi går vidare med just ditt ärende.
Vanliga frågor och svar vid reseskador
Ring vår dygnetruntöppna larmcentral på +45 88 24 73 20. Tänk på att uppge ditt försäkringsnummer vid kontakt med vår larmcentral.
Kan du inte genomföra resan ska du snarast möjligt kontakta researrangören för att få resan avbokad, samt be researrangören om ett avbokningsintyg där avbokningskostnaden framgår.
Om avbokningsorsaken är sjukdom/skada krävs också ett läkarintyg. Intyget ska innehålla diagnos, tidpunkt för insjuknandet/skadetillfället samt en uttrycklig avrådan ifrån att genomföra resan.
Ja, med undantag för länder och områden som Utrikesdepartementet avråder från att resa till. UD:s reserekommendationer finns publicerade på regeringen.se. Reser du till land inom EU/EES, eller till Schweiz, ska du ta med EU-kortet (EHIC). Kortet kan beställas kostnadsfritt på Försäkringskassans hemsida.
Flygbolaget har ansvar att ersätta dig för nödvändiga inköp av kläder och hygienartiklar under tiden bagaget är borta, samt att ersätta dig för förlusten om väskan är borta i mer än 21 dagar. Säkerställ att du snarast möjligt anmäler bagageförseningen till flygbolaget/flygplatsen, samt att du får en kopia av din anmälan (så kallad Property Irregularity Report – PIR).
Du kan också anmäla bagageförseningen på din försäkring (gäller endast vid utresa). Är väskan försvunnen i mer än 21 dagar ska du i första hand söka ersättning från flygbolaget. Blir du inte fullt kompenserad kan du anmäla förlorade ägodelar på din försäkring.