Hoppa till innehållet

Samtycke – Gjensidige Travel Assistance

Har du råkat ut för en skada eller sjukdom utomlands? I samband med detta behöver Gjensidige Travel Assistance samla in och lämna ut information om dig, inklusive hälsoinformation. För detta krävs ditt samtycke. Här kan du läsa mer om vad du samtycker till, vem vi lämnar ut dina uppgifter till och från vilka parter vi samlar in information.

 

När jag har skadat mig eller blivit sjuk

Gjensidige Travel Assistance inhämtar upplysningar för att kunna bedöma om jag är berättigad ersättning. De får av den anledningen lämna ut information som krävs för att identifiera mig (t.ex personnummer) samt information som är relevant för mitt försäkringsärende och min hälsa, till de parter som bolaget inhämtar upplysningar från. Gjensidige Travel Assistance informerar mig om vilka upplysningar som är relevanta att inhämta.

Vem kan upplysningar inhämtas från?

Gjensidige Travel Assistance kan, i och med att jag skriver under detta samtycke och under ett år framåt, inhämta relevanta upplysningar från följande aktörer:

  • Min nuvarande och tidigare läkare.
  • Specialistläkare, tandläkare, fysioterapeut, kiropraktor och psykolog hemma och utomlands.
  • Offentliga och privata sjukhus, kliniker, centra och laboratorier hemma och utomlands.
  • Andra försäkringsbolag som jag har anmält skadan till, inklusive kreditkortsbolag.

Till vem kan relevanta upplysningar i ärendet lämnas?

I och med detta samtycke kan Gjensidige Travel Assistance lämna ut relevanta upplysningar till följande aktörer, i samband med behandlingen av mitt ärende:

  • Läkare som ska undersöka eller behandla mig, eller som har undersökt och behandlat mig.
  • Sjukhus där jag har blivit behandlad eller varit inlagd.
  • Andra försäkringsbolag som jag har anmält skadan till, inklusive kreditkortsbolag.
  • Flygbolag, eventuellt via resebyrå (medical information form). I så fall skriver Gjensidige Travel Assistance under formuläret till flygbolaget åt mig.
  • Kontaktläkare som Gjensidige Travel Assistance använder för att bedöma min skada/sjukdom.

Vilka typer av upplysningar kan inhämtas och vidarelämnas?

Samtycket omfattar inhämtning, användning och vidarelämning av följande kategorier av upplysningar:

  • Hälsoupplysningar, inklusive upplysningar om sjukdomar, symtom och kontakt med sjukvården.

Under vilken tidsperiod kan upplysningarna inhämtas?

Samtycket omfattar upplysningar från ett år före skadetillfället eller tidpunkten för när sjukdomen uppstod, fram till och med det att Gjensidige Travel Assistance har fattat beslut i mitt ärende.

Om det finns behov, sett till upplysningar inhämtade under denna period, kan Gjensidige Travel Assistance även inhämta upplysningar från tidigare än denna period. För detta krävs en konkret motivering.

Återkallelse av samtycke

Jag kan när som helst återkalla mitt samtycke. Återkallelse av samtycket påverkar inte redan utförd behandling av personupplysningar med stöd av samtycket. Återkallelsen kan påverka Gjensidige Travel Assistance möjlighet att hantera mitt ärende.

Privacy- och datapolicy

Om du/ni vill veta mer om vår privacy- och datapolicy, inklusive dina rättigheter, kan du läsa mer här.

När mitt/vårt barn har skadat sig eller blivit sjuk

Gjensidige Travel Assistance inhämtar upplysningar för att kunna bedöma om mitt/vårt barn är berättigad ersättning. De får av den anledningen lämna ut information som krävs för att identifiera mitt/vårt barn (t.ex. personnummer) samt information som är relevant för mitt försäkringsärende och mitt/vårt barns hälsa, till de parter som bolaget inhämtar upplysningar från. Gjensidige Travel Assistance informerar mig om vilka upplysningar som är relevanta att inhämta.

Vem kan upplysningar inhämtas från?

Gjensidige Travel Assistance kan, i och med att jag/vi skriver under detta samtycke och under ett år framåt, inhämta relevanta upplysningar från följande aktörer.

  • Mitt/vårt barns nuvarande och tidigare läkare.
  • Specialistläkare, tandläkare, fysioterapeut, kiropraktor och psykolog hemma och utomlands.
  • Offentliga och privata sjukhus, kliniker, centra och laboratorier hemma och utomlands.
  • Andra försäkringsbolag som jag har anmält skadan till, inklusive kreditkortsbolag.

Till vem kan relevanta upplysningar i ärendet lämnas?

I och med detta samtycke kan Gjensidige Travel Assistance lämna ut relevanta upplysningar till följande aktörer, i samband med behandlingen av ärendet:

  • Läkare som ska undersöka eller behandla mitt/vårt barn, eller som har undersökt och behandlat mitt/vårt barn.
  • Sjukhus där mitt/vårt barn har blivit behandlad eller varit inlagd.
  • Andra försäkringsbolag som jag/vi har anmält skadan till, inklusive kreditkortsbolag.
  • Flygbolag, eventuellt via resebyrå (medical information form). I så fall skriver Gjensidige Travel Assistance under formuläret till flygbolaget åt mig.
  • Kontaktläkare som Gjensidige Travel Assistance använder för att bedöma skadan/sjukdomen.

Vilka typer av upplysningar kan inhämtas och vidarelämnas?

Samtycket omfattar inhämtning, användning och vidarelämning av följande kategorier av upplysningar: 

  • Hälsoupplysningar, inklusive upplysningar om sjukdomar, symptom och kontakt med sjukvården.

Under vilken tidsperiod kan upplysningarna inhämtas?

Samtycket omfattar upplysningar från ett år före skadetillfället eller tidpunkten för när sjukdomen uppstod, fram till och med det att Gjensidige Travel Assistance har fattat beslut i ärendet.

Om det finns behov, sett till upplysningar inhämtade under denna period, kan Gjensidige Travel Assistance även inhämta upplysningar från tidigare än denna period. För detta krävs en konkret motivering.

Återkallelse av samtycke

Jag/vi kan när som helst återkalla samtycket. Återkallelse av samtycket påverkar inte redan utförd behandling av personupplysningar med stöd av samtycket. Återkallelsen kan påverka Gjensidige Travel Assistance möjlighet att hantera ärendet.

Privacy- och datapolicy

Om du/ni vill veta mer om vår privacy- och datapolicy, inklusive dina rättigheter, kan du läsa mer här.