Skyddskläder för MC förare
Du sitter väldigt oskyddad på en motorcykel och rätt utrustning är avgörande för din trygghet. Här har vi sammanställt vad du som förare bör vara utrustad med när du rullar iväg – även om det bara är en kort sträcka.
Säkerställ att du har följande utrustning:
Hjälm
Det är lag på att bära hjälm när du kör MC. En krock i 50 km/h kan liknas vid att falla från cirka 10 meters höjd. Hjälmen absorberar mycket av kraften vid en kollision. Det är avgörande att hakremmen är ordentligt fastsatt så att hjälmen sitter stadigt.
Tänk på det här när du ska köpa en hjälm:
- Använd bara godkända hjälmar.
- Prova hjälmen noggrant innan du bestämmer dig för vilken hjälm du ska köpa.
- Hjälmen ska vara märkt med ECE 22.06, under en övergångsperiod även med ECE 22.05. Det betyder att den testats och uppfyller nuvarande europeiska krav på hjälmar.
- Undvik att köpa en begagnad hjälm.
- Se till att hjälmen inte är för tung, eftersom en alltför tung hjälm ökar risken för nackskador.
- Byt hjälm regelbundet, gärna var femte år.
- En integralhjälm ska vara märkt med ”P”. En hjälm märkt ”NP” är en öppningsbar hjälm, som inte är godkänd som integralhjälm. En öppen hjälm är märkt med ”J”.
Ryggskydd
Använd ett ryggskydd med inbyggda, stötabsorberande plattor som minskar kraften från stötar. Ett bra ryggskydd sitter nära kroppen med hjälp av hängslen och bälten. Det finns även nackskydd som är lätta att ta på och av och som skyddar den övre delen av ryggraden.
MC-ställ
Investera i kvalitetskläder för motorcykel, antingen i skinn eller Gore-Tex. Högkvalitativa kläder erbjuder bättre skydd vid en olycka. För optimal säkerhet ska kläderna passa perfekt på kroppen. Både skinn- och Gore-Tex-ställ har vanligtvis ett inbyggt ryggskydd, men det är bäst att använda en separat ryggplatta, eftersom det inbyggda skyddet kan förskjutas om plagget inte sitter åt tillräckligt mycket.
Handskar
Händerna är oftast det första du skyddar dig med, så det är viktigt att ha bra motorcykelhandskar. Rätt passform är det viktigaste. Handskarna bör vara av högkvalitativt skinn, gärna med extra förstärkning i handflatan. Ha inte för tjocka handskar - det är viktigt att ha ett bra grepp för att kunna styra motorcykeln.
Stövlar
De flesta fotrelaterade skadorna vid motorcykelolyckor uppstår när foten kläms mellan fordonet och marken. Använd stabila stövlar, men tänk på att vissa sportmotorcyklar kräver smidigare stövlar för att kunna använda pedalerna. Kontrollera att sulan är tillräckligt styv och helst bredare än foten vid lilltån.
Tänk på att...
...dina skyddskläder bör vara CE-godkända och uppfylla minst en av skyddsnivåerna A, AA, eller AAA – vilket garanterar att de har testats för att uppfylla vissa säkerhetsstandarder.
Aktuella standarder för plagg
- EN 17092-6, C – Rent stötskydd, till exempel skyddsväst. Plagg/produkter vars främsta funktion är att hålla skydden på plats. De ger dock inte ett fullständigt minimiskydd så det är bra att komplettera med slitskyddsplagg enligt B.
- EN 17092-5, B – Rent slitskydd men inget stötskydd. Det kan vara till exempel jeans och jackor. Dessa plagg ger inte fullständigt skydd och därför rekommenderas det att komplettera med stötskyddsplagg enligt C.
- EN 17092-4, A – Den lägsta nivån. Plaggen testas för stötar och nötning.
- EN 17092-3, AA – Mellannivån. Plaggen testas för stötar och nötning.
- EN 17092-2, AAA – Högsta nivån. Helt eller delat ställ. Plaggen erbjuder det högsta möjliga skyddet och testas för penetrering, stötar och nötning. Om du vill ha det bästa skyddet är det dessa plagg du bör titta på.
Aktuella standard för handskar
- EN 13594 – Gäller handskar för motorcykelåkning. Standarden är uppdelad i två nivåer, Level 1 är den lägre och Level 2 den högre skyddsnivån.
Aktuella standard för skydd
- EN 1621-1 – Detta är standarden för skydd mot mekaniska stötar för motorcyklister, vilket innefattar separata eller kombinerade skydd för axlar, armbågar, höfter och knän. Dessa delar av kroppen är mest utsatta vid en olycka. Standarden har två nivåer, med Level 1 som den lägre och Level 2 som den högre skyddsnivån.
- EN 1621-2 – Detta är standarden specifikt för ryggskydd för motorcyklister. Precis som den föregående standarden har denna två skyddsnivåer, Level 1 och Level 2.
- EN 1621 – Denna standard gäller bröstskydd för motorcyklister. Återigen finns det två skyddsnivåer, Level 1 och Level 2.
- EN 1621-4 – Detta är standarden för airbags för motorcyklister. Dessa ger ett extra lager av skydd vid en olycka genom att plötsligt expandera och absorbera kraften från stöten.
- EN 13634 – Detta är standarden för motorcykelskor. Skyddande skor är viktiga för att skydda fötterna och anklarna under en olycka. Denna standard är också uppdelad i två nivåer, Level 1 och Level 2.
Källa: SMC
Hitta rätt försäkring för din MC
Oavsett vilken motorcykel du kör har vi försäkringen för dig.
Mer om MC
Hjälmar för MC-förare
Den absolut viktigaste delen att skydda på kroppen är huvudet. Du kan aldrig byta ut ditt huvud. Det är extremt utsatt då du kör motorcykel och skadorna kan vara omöjliga att rehabilitera.
Har du rätt motorcykelförsäkring?
Alla våra MC-försäkringar omfattar den obligatoriska trafikförsäkringen och sedan kan du anpassa försäkringen efter dina behov.