Skaderegistrering
Försäkringsbedrägerier är ett allvarligt problem i samhället. Genom att ha ett gemensamt skadeanmälningsregister (GSR) kan vi motverka utbetalningar grundade på oriktiga uppgifter. Detta är fördelaktigt för dig som försäkringstagare, som annars skulle riskera dyrare försäkringspremier.
Gjensidige använder sig av ett för försäkringsbranschen gemensamt skadeanmälningsregister (GSR). Registret innehåller vissa uppgifter om skadan och uppgift om vem som begärt ersättning. Det innebär att vi får reda på om du tidigare har anmält någon skada hos ett annat försäkringsföretag eller tjänstepensionsföretag, eller en annan myndighet som handlägger likartade ersättningsanspråk.
Ändamålet med GSR är att tillhandahålla försäkringsföretag, tjänstepensionsföretag och myndigheter (som handlägger likartade ersättningsanspråk) med underlag för att identifiera oklara försäkringsfall och ersättningsanspråk. På så sätt kan företag och myndigheter motverka utbetalning av ersättningar som baseras på oriktiga uppgifter, samt felaktig utbetalning från flera försäkringar för samma skada. Uppgifterna kan även användas i avidentifierad eller pseudonymiserad form, för statistiska ändamål och analyser på aggregerad nivå.
Personuppgiftsansvarig för GSR är Skadeanmälningsregister (GSR) AB, Box 24171, 104 51 Stockholm.
Besök www.gsr.se för mer information om behandlingen av uppgifter som förekommer i registret.