Vi inleder nytt samarbete med leverantör för sjukvårdsplanering
Den 12 december inleder Gjensidige ett nytt samarbete med Certico, som kommer att ta över Gjensidiges sjukvårdsplanering från SOS International Healthcare. Det nya samarbetet med Certico och med det nya systemet SGX-Journalsystem för vårdplanering, som levereras av CAB Healthcare, för ärendehanteringen, innebär ökade möjligheter för Gjensidige att leverera ännu bättre kundupplevelser.
Med Gjensidiges sjukvårdsförsäkring får kunderna tillgång till att boka privat sjukvård vid icke akut sjukdom eller olycksfall. Kunden ringer in till sjukvårdsplaneringen hos Certico och får prata med en sjuksköterska som vägleder kunden i nästa steg, som exempelvis kan bli att boka in besök hos en läkare, fysioterapeut eller psykolog utifrån vårdbehovet.
– Under uppstartsperioden när vi jobbat tätt tillsammans med Certico har jag blivit övertygad om att vi matchar varandra till fullo. Vi har samma ambitioner när det kommer till kundbemötande och kunden i fokus och jag upplever oss som väldigt lösningsorienterade inom våra respektive organisationer. Certico har en gedigen bakgrund inom sjukvårdsplanering och har personal med hög kompetens och lång erfarenhet inom sjukvårdsförsäkring. Det borgar för en hög kvalitet i deras leveranser, säger Markus Ljungblad, som är chef för Skador på Gjensidige i Sverige.
Certicos verksamhet startades 2001 och företaget har egna välutbildade och legitimerade sjuksköterskor med lång erfarenhet från vården. Certicos uppdragsgivare utgörs av både privata företag och försäkringsbolag runtom i hela Sverige, där de sköter sjukvårdsrådgivning och vårdplanering för deras försäkringstagare av sjukvårdsförsäkringen.
– Redan initialt var det uppenbart vilken samsyn Certico delar med Gjensidige vad det gäller att sätta kunden i första rummet, med gemensamma värderingar och ett ömsesidigt lösningsorienterat förhållningssätt har det gått oerhört smidigt att finalisera det kommande samarbetet. Nu ser vi verkligen fram emot att sätta igång och ge Gjensidiges kunder en riktigt bra kundupplevelse med Certico som vårdplanering, säger Elisabeth Eriksson, VD på Certico.
Gjensidige kommer att använda en kombination av CAB Healthcares två system, Kuralink och SGX-Journalsystem. Det nya upplägget har föregåtts av ett omfattande tvärfunktionellt samarbete internt på Gjensidige och samarbetet har även bedrivits på tvärs över landsgränserna inom koncernen.
– Just kombinationen av de två systemen samt integrationen av SGX-Journalsystem i den svenska verksamhetens försäkringssystem är riktigt goda nyheter från upphandlingsprocessen. CAB Healthcare gjorde en superinsats under stor tidspress. Tack vare vår goda dialog och vårt strategiska samarbete kan de också erbjuda en ny kombinationsprodukt som kan vara intressant för andra aktörer, men givetvis mest för oss på Gjensidige. Installationen och användargränssnittet gör det mycket mer automatiserat, säkert och ger oss mer kontroll. Dessutom möjliggör det nya upplägget att får mycket bättre insikt i kunddata och behovet av att kunna skräddarsy produkten, säger Marco Oliver Deutsch, som är inköpschef på Gjensidige i Norge.
Den 12 december går det nya samarbetet med Certico live ut mot Gjensidiges kunder. Det innebär att från och med det datumet hanterar Certico samtliga nyinkomna ärenden. SOS International Healthcare fortsätter att hantera de pågående ärendena under en period framåt.
Vill du veta mer?
I vårt pressrum finner du alla pressmeddelanden från Gjensidiges svenska avdelning, koncernens presskontakter samt kontaktinformation till pressjouren för Sverige.