Nära åtta av tio förare blir distraherade av bilens touch screen
Tre fjärdedelar av svenskarna har någon gång åkt bil där de upplevt att förarens uppmärksamhet riktats åt ett annat håll än själva körandet och den allra vanligaste distraktionen är mobiltelefonen. Men bilens touch screen tar också ofta fokus från bilkörandet. Det visar en ny undersökning som Gjensidige Försäkring gjort i samarbete med Kantar Sifo.
Det kan räcka med ett ögonblicks fokus på annat än bilkörningen för att en olycka ska inträffa i trafiken. Trots det uppger tre fjärdedelar (75 procent) av svenskarna att de någon gång åkt bil med en förare som riktat uppmärksamheten åt annat än själva körandet, bara 13 procent uppger att de aldrig har upplevt det. Det visar en ny undersökning*.
– När så pass många har upplevt att uppmärksamheten ligger på annat än körningen så innebär det en allvarlig trafikrisk. Det här är en oroväckande utveckling eftersom den här typen av uppmärksamhetstapp som uppstår kan jämföras med det som inträffar när man druckit alkohol. Det är också en anledning till att det är lagstadgat att man som förare inte får knappa på mobilen när man kör, säger Markus Ljungblad, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring.
Så många anger att förarens fokus riktats bort från körningen på grund av: | Procent |
---|---|
Mobiltelefon | 57 % |
Samtal med andra i bilen | 28 % |
Touch Screen som hör till bilen | 26 % |
Musik eller radio | 17 % |
Av de bilförare som har en touch screen i bilen uppger nästan åtta av tio (77 procent) att det händer att den tar fokus från körandet.
– Det är olyckligt om bilens touch screen blir en distraktion, för den ska ju vara till som ett verktyg och en hjälp för föraren. Ett bra sätt att undvika att bli distraherad under bilfärden är att alltid ställa in radiokanal, podcast eller den musikapp man vill lyssna på innan man ens startar bilen. Ett annat tips för att undvika att inmatning på GPS:en tar fokus från bilkörningen är att förbereda sin resa genom att slå in destinationen redan före bilen börjar rulla, säger Markus Ljungblad.
*Om undersökningen Gjensidige Försäkring Sverige har i samarbete med Kantar Sifo genomfört en undersökning som bygger på intervjuer med drygt 1100 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden.
Vill du veta mer?
I vårt pressrum finner du alla pressmeddelanden från Gjensidiges svenska avdelning, koncernens presskontakter samt kontaktinformation till pressjouren för Sverige.