Gjensidige och Imove lanserar ny bilabonnemangstjänst
Försäkringsbolaget Gjensidige och bilabonnemangsplattformen Imove lanserar nu tjänsten Schysst. Schysst är en abonnemangstjänst där användaren kan byta bil när som helst beroende på behov.
Målet är att bli en möjlig plattform för bilåterförsäljare att distribuera bilar på ett nytt sätt vid sidan av försäljning och leasing, samt att vara branschledande inom tre år.
– Att äga alla sina personliga tillhörigheter är inte längre en självklarhet. Det finns en trend i att prenumerera på livskvalitet och flexibilitet. Vi vill erbjuda ett enkelt, prisvärt och flexibelt sätt att ha bil. Bor man i stan kanske man till exempel vill ha en lite mindre och billigare bil till vardags, med möjlighet att kostnadsfritt kunna byta till en större extrabil när hela familjen ska iväg och åka skidor eller om man behöver frakta något skrymmande, säger Markus Ljungblad, affärsutvecklingsansvarig på Schysst.
Schysst förmedlar vid lanseringen tre olika bilstorlekar och modeller och inleder sin lansering i Uppsala och Stockholm. Målet är att ha minst hundra bilar i omlopp i slutet av 2021 och att vara den branschledande bilabonnemangstjänsten i Sverige inom tre år. Målet på sikt är även att utveckla tjänsten till en mobilitetsplattform i samarbete med exempelvis kollektivtrafik och elsparkcykelbolag.
– Vi är en möjlig plattform för bilåterförsäljare att distribuera bilar på ett nytt sätt vid sidan av försäljning och leasing, säger Markus Ljungblad.
Några korta fakta:
- Ägare: Gjensidige och Imove.
- Tillgängliga bilmodeller: Nissan Qashqai, Kia Picanto och Fiat 500.
- Kostnad: Från 3 490 kronor i månaden beroende på modell. All service, däck-byten och försäkringar ingår.
- Möjlighet att hämta ut en större familjebil eller skåpbil tio dagar om året ingår kostnadsfritt i abonnemanget.
- Schysst finns i: Inledningsvis Stockholm och Uppsala.
Om Schysst:
Schysst är en bilabonnemangstjänst som lanserades i april 2021. Bolaget ägs av försäkringsbolaget Gjensidige och bilabonnemangsplattformen Imove i samarbete med bilåterförsäljaren Hedin Bil.
Lanseringen har fått en hel del uppmärksamhet i media:
Här kan du läsa artikeln i Sak & Liv (ofta betallänk).
Här kan du läsa artikeln i Upsala Nya Tidning (ofta betallänk).
Här kan du läsa artikeln i Dagens Industri (ofta betallänk).
Vill du veta mer?
I vårt pressrum finner du alla pressmeddelanden från Gjensidiges svenska avdelning, koncernens presskontakter samt kontaktinformation till pressjouren för Sverige.