Gjensidige etablerar ny enhet i storsatsning på digitalisering
Gjensidige Försäkring i Sverige växlar upp digitaliseringstakten och har därför startat en ny avdelning med ett tydligt och dedikerat fokus på den digitala utvecklingen. Chef för den nya avdelningen är Pernilla Aspenberg, som också nu ingår i den svenska ledningsgruppen.
– Den digitaliseringsresa vi genomgår i Sverige innebär att vi ständigt ska tänka nytt och vara beredda att ta sats för att fortsätta att förbättra kundresan. Därför är jag mycket glad över att nu ha vår nya avdelning på plats. Det här är ett team med precis den spetskompetens vi behöver för att realisera och utveckla nya digitala lösningar för våra kunder och vi har dessutom lyckats få in en mycket erfaren chef inom just det här området, säger Aysegül Cin, som är vd för Gjensidige Försäkring i Sverige.
Pernilla Aspenberg är chef för den nya avdelningen Digitalisering, Kundupplevelse & Innovation. Hon kommer närmast från AMF, där hon bland annat har ansvarat för deras digitalisering och utveckling av kundupplevelser i digitala kanaler.
– Det känns jätteroligt att få bli en del av Gjensidige Försäkrings vision om kundupplevelse och digitalisering av verksamheten. Försäkringsbranschen är i omställning. Kunderna förväntar sig tillgänglighet och enkelhet som möter deras behov, framförallt i de digitala kanalerna. Det gäller att ha ett erbjudande och kundupplevelse som värderas högt av kunderna, och en service som får kunderna att vilja vara kvar. För detta måste vi nyttja de tekniska möjligheter som finns, för att ge oss smarta kundmöten och ännu effektivare plattformar och tjänster, säger Pernilla Aspenberg.
Flera talanger har rekryterats både internt och externt till den nya enheten.
– Inom avdelningen kommer vi fokusera på att bygga upp en kundorienterad utveckling och innovation, så att vi kan leverera service och kundupplevelser som ger nöjda kunder och en effektiv verksamhet, säger Pernilla Aspenberg.
De som rekryterats till enheten Digitalisering, Kundupplevelse & Innovation är:
Antonia Werner, Senior Product Owner, kommer senast från SAS, där hon i rollen som Digital Product Owner arbetade med det digitala kundmötet på webben.
Hans-Olof Amrén, System Specialist, har rekryterats internt och har arbetat inom affärsutveckling hos Gjensidige Försäkring.
Jenny Frey, CX & Design Lead, kommer senast från PwC Experience Center där hon arbetade som Senior Service Designer.
Klas Nygren, affärsutvecklare, har gedigen erfarenhet av att driva förändringsarbete och kommer senast från Länsförsäkringar där han arbetade som verksamhetsarkitekt med fokus på kundmötet.
Lotta Rönnelöw, Business Specialist, har rekryterats internt och har arbetat både inom näringsliv och affärsutveckling hos Gjensidige Försäkring.
Malin Carling, Lead Innovation & Change, kommer senast från Seventyone Consulting. Innan dess arbetade hon på AMF i olika roller som ledare där hennes fokus var digitalisering, kundupplevelse och förändringsledning.
Richard Aversten, teknisk verksamhetsutvecklare, har rekryterats internt och har tidigare arbetat som systemansvarig produktutvecklare hos Gjensidige Försäkring.
Vill du veta mer?
I vårt pressrum finner du alla pressmeddelanden från Gjensidiges svenska avdelning, koncernens presskontakter samt kontaktinformation till pressjouren för Sverige.