Hoppa till innehållet

Vanliga frågor och svar för företag

Hör av dig om du har några frågor eller behöver vår hjälp. Det är bara att slå en signal på 0771-326 326. Välkommen!

Vanliga frågor och svar

Kan jag få rabatt om jag tecknar flera företagsförsäkringar?

På Gjensidige har vi ett system för att belöna våra trogna försäkringskunder. Samlar du flera av företagets försäkringar hos oss kan du få förmånliga rabatter.

Vad gör jag om jag har fått en skada?

Så snart som möjligt ska du anmäla skadan till oss. Här hittar du skadeanmälan.

När behövs ett utlandsresekort och hur får jag det?

Om du ska resa utomlands i tjänsten bör du ha ett utlandsresekort med dig som intygar att du har en reseförsäkring.

Kortet innehåller telefonnummer som är viktiga att ha till hands om du drabbas av en skada. På kortet finns också en sammanfattning över hur reseskyddet i din tjänstereseförsäkring gäller. Skriv ut kortet, fyll i ditt försäkringsnummer och ta med det på resan.

Ladda ner utlandsresekort
Vad är ett prisbasbelopp?

Prisbasbeloppet (tidigare basbeloppet) räknas fram på grundval av ändringarna i det allmänna prisläget enligt bestämmelserna i socialförsäkringsbalken (2010:110). Beräkningarna görs med utgångspunkt i förändringen av konsumentprisindex och fastställs för helt kalenderår. Du hittar det aktuella prisbasbeloppet hos SCB.

När kan jag avsluta min företagsförsäkring?

Försäkringen löper normalt ett år i taget, och förnyas automatiskt vid den så kallade huvudförfallodagen, förutsatt att du fortsätter att betala för den.

Försäkringar som gäller saker, byggnader och fordon kan du avsluta när ditt företag inte längre äger det som du har försäkrat. Det går också att avsluta försäkringen vid huvudförfallodagen.

Om ditt företag säljer ett fordon sägs försäkringen upp automatiskt - vi får veta av Transportstyrelsen att fordonet byter ägare. Om du däremot säljer ett oregistrerat fordon, som t ex ett släp eller en husvagn, måste du själv meddela oss.

Vad är grönt kort och hur beställer jag det?

Försäkringsbolag i stora delar av Europa samarbetar för att du ska kunna köra fritt mellan länderna med din trafikförsäkring. Det betyder att du får rätt till ersättning om skadan har orsakats av ett utländskt fordon.

Trots samarbetet står en del länder fortfarande utanför. I de länderna måste du ha ett grönt kort som visar att ditt fordon är trafikförsäkrat. Om du saknar ett sådant kort tvingas du betala för den tid som bilen ska användas i landet – trots att din svenska trafikförsäkring gäller. 

Tänk på att beställa kortet i god tid. Det kan ta 5-8 arbetsdagar innan du får kortet i brevlådan.

OBS!

  • Grönt kort får bara utfärdas för den tid som försäkringen är betald. Om du vill ha grönt kort för en längre tid, måste du förskottsbetala försäkringen.
  • Grönt kort kan endast skickas direkt till försäkringstagaren.

Var krävs grönt kort?

I dessa länder behövs grönt kort: Albanien, Azerbajdzjan, Belarus*, Iran, Marocko, Moldavien, Nordmakedonien, Ryssland*, Tunisien, Turkiet och Ukraina*.

*Notera att vi för tillfället, i enlighet med nationellt beslut från Trafikförsäkringsföreningen, inte utfärdar grönt kort för Ryssland, Ukraina och Belarus.

Beställ grönt kort

Frågor och svar om betalningar

Hur anmäler jag autogiro?

Det finns olika sätt att anmäla betalning via autogiro.

  1. Här på webben: Du kan anmäla autogiro här. Om du har enskild firma kan du även logga in på Mina sidor och anmäla autogiro.
  2. Internetbank: Gå in på din internetbank och välj Gjensidige i listan över företag som erbjuder autogirobetalning. Obs! Anslut dig till båda de mottagare som benämns "Gjensidige Forsikring". Ange ditt kundnummer som betalarnummer.
  3. Skicka in ansökan: Fyll i den ansökan som du fick hemskickad tillsammans med försäkringsbrevet när du tecknade din försäkring.

När banken har godkänt ditt kontonummer inleds fakturering via autogiro. Därefter sker dragningen månadsvis. Om du exempelvis skulle göra ett tillägg i försäkringen får du ett meddelande om förändringen och om nytt belopp.

Vad är Gjensidiges bankgironummer?

Vi har flera bankgironummer, använd det som står angivet på din faktura. Du kan också alltid använda ett av följande bankgironummer, så länge du anger rätt OCR-nummer:

  • BG 855-2374 för försäkringspremier och dylikt
  • BG 427-0229 för betalningar till skadeavdelningen (självrisker med mera).
Hur betalar jag från utlandet?

Om du är utomlands och ska betala din försäkring måste du även lämna nedanstående uppgifter för att pengarna ska komma fram.

  • IBAN-nummer: SE3995000099604206385298
  • BIC (SWIFT): NDEASESS

Hör alltid av dig till oss på +46 771-326 326 när du utfört betalningen. Utlandsbetalningar aviseras nämligen inte till oss. Vi måste aktivt gå in och söka upp transaktionen på vår internetbank när du hör av dig.

Hur ofta betalar jag om jag betalar med faktura?

Du kan välja mellan hel- och halvårsbetalning om du vill att vi skickar pappersfakturor. För månadsbetalning krävs autogiro.

Varför står det Gjensidige Norge på betalningen?

Vi är en del av en större koncern med ett norskt moderbolag. Därför kan Gjensidige Norge stå som betalningsmottagare.

Vilket datum görs autogirodragningen?

Det finns för tillfället två olika alternativ för dragning vid autogiro:

  • den 29:e i månaden
  • den 1:a i månaden.

Om dragningsdagen infaller en helgdag sker dragningen första bankdagen därpå. Om det saknas pengar på kontot vid dragningsförsök, så görs nya försök automatiskt under de två efterföljande dagarna.

Varför godkändes inte min autogiroansökan?

Bankkontot måste stå på samma person som försäkringen, för att din autogiroansökan ska bli godkänd. Om du har ett bankkonto gemensamt med någon annan så bör du kontrollera med din bank att kontot är godkänt för autogiro för dig som försäkringstagare. Kontrollera också att du har angett rätt kontonummer.