Hoppa till innehållet

Domen i epidemi­avbrottsmålet

Högsta domstolen har nu kommit med sitt avgörande i Sturecompagnietmålet. 

Vad har hänt?

Den 11 juli 2023 meddelande HD dom i ärendet till Gjensidiges fördel.

Om epidemiavbrottsförsäkringen

Gjensidige erbjuder en epidemiavbrottsförsäkring till företag som hanterar livsmedel. Om ett företag får in en smitta i sin verksamhet (till exempel salmonella), fattas ett beslut utifrån smittskyddslagen och/eller livsmedelslagen, där företaget föreläggs att sanera lokalen. Syftet med försäkringen är att ersätta det avbrott som uppstår i verksamheten under saneringen.

När pandemin drabbade världen valde myndigheterna att begränsa smittan på olika sätt. I Sverige meddelade regeringen olika föreskrifter och Folkhälsomyndigheten gick ut med rekommendationer för att begränsa smittan. Dessa föreskrifter och rekommendationer innebar stora ekonomiska konsekvenser för många svenska företag.

I stort sett samtliga försäkringsbolag har mottagit ansökningar om ersättning från epidemiavbrottsförsäkringen med anledning av pandemin. Gjensidige har fått in ett stort antal ärenden under tiden mars 2020 till mars 2021, vilka har legat vilande i väntan på Högsta domstolens (HD) avgörande i frågan.

Den 11 juli 2023 meddelade HD dom i ärendet och dömde, likt tingsrätten och hovrätten, till Gjensidiges fördel.

Frågor och svar

Nu när domen meddelats, vad händer i mitt ärende?

Vi kommer skicka ett avböjandebeslut till samtliga försäkringstagare som har ansökt om ersättning från epidemiavbrottsförsäkringen. Vi kommer endast skicka beslutet via brev/mail till försäkringstagaren. Om en försäkringstagare vill att mäklaren ska företräda dem i ärendet, behöver vi först en fullmakt för mäklaren innan vi kan diskutera ärendet.

Vad innebär HD:s dom för min skadeanmälan?

Har ditt företag redan fått ett avböjande från oss efter en skadeanmälan, kommer vi inte skicka ut ytterligare information. Ärenden som ännu inte fått ett beslut, kommer att få det inom kort. Ärendet kommer avslutas efter att beslut om avböjande skickats ut.  

Mitt företag har redan fått ett avböjande, vad händer med ärendet nu?

Vi kommer att stänga skadan.

När kommer ni hantera mitt skadeärende?

Eftersom vi har fått in ett stort antal anmälningar, kan vi inte säga exakt hur lång tid det kommer ta innan du får ett beslut i ärendet från oss. Men vi gör vårt bästa för att återkomma till dig så snart som möjligt. 

Min verksamhet tvingades stänga ner med anledning av beslut från en tillsynsman. Ändrar det bedömningen av ärendet?

Stängs verksamheten ner, utan att det finns ett beslut som förelägger företaget att stänga för sanering eller liknande åtgärd, med stöd av smittskyddslagen eller livsmedelslagen, gäller inte epidemiavbrottsförsäkringen. Vem som har fattat beslutet att stänga verksamheten är därmed inte avgörande.

Mitt företag har anmält en epidemiavbrottsskada som inte har med pandemin att göra. Påverkas den av HD-domen?

Nej, det gör den inte. Epidemiavbrottsförsäkringen gäller som vanligt för avbrott i verksamheten som föregåtts av ett saneringsbeslut med stöd av smittskyddslagen eller livsmedelslagen.

Kontakta oss

Öppettider: mån-fre 9-16

Har du några frågor angående ditt skadeärende, kontakta oss på 0771-326 326 eller skador@gjensidige.se. Glöm inte att ange ditt skadenummer.