Vad behöver du veta för att köra moped
Ska du ge dig ut med moped i trafiken finns det, oavsett om du är helt och hållet nybörjare eller om du ska byta från bil till tvåhjuligt fordon, några saker som det är bra att tänka på.
Enligt statistik från Transportstyrelsen finns det under 2023 drygt 145 000 mopeder i trafik i Sverige. I första hand handlar det om ungdomar som vill ha större rörelsefrihet. Dessutom har allt fler vuxna fått upp ögonen för att mopeden kan vara ett smidigt färdmedel.
Så kommer du igång
Även om mopeder bara har en tillåten toppfart på 45 km/h är det inte bara att sätta dig på den och köra iväg. Har du inte körkort för bil måste du ta AM-kort, alltså körkort för moped klass l.
För att ta AM-körkort behöver du:
- ha ett körkortstillstånd
- vara permanent bosatt i Sverige eller ha studerat här de senaste sex månaderna
- ha gått en mopedutbildning hos en behörig utbildare
- ha fyllt 15 år
- ha gjort ett godkänt kunskapsprov hos Trafikverket
- inte ha körkort från något annat EES-land (har du det, går det att byta ut det mot ett svenskt körkort).
Vad omfattar mopedutbildningen?
Utbildningen består av både teori och praktik. För att du ska få göra de praktiska delarna ska du ha fyllt 14 år och 9 månader och ha ett körkortstillstånd.
Själva utbildningen ska ske hos en behörig utbildare och vara minst tolv timmar lång. Av de tolv timmarna ska minst fyra timmar vara praktisk träning.
När den utbildare som du har valt bedömer att du har uppnått kursplanens mål och rapporterat att du har gått utbildningen, kan du boka kunskapsprovet hos Trafikverket. Utbildningen för AM-kortet gäller i fem år.
Det är inte tillåtet att övningsköra moped privat, du kan bara göra det hos den utbildare som du har valt.
Var noga med att bli sedd
När du åker moped är du en del av trafiken på ett annat sätt än när du cyklar eller går. Samtidigt är du väldigt liten. Det är något du som mopedförare måste vänja dig vid och alltid vara medveten om.
Det är viktigt att tänka på att du är liten, nästan osynlig, och långsam jämfört med de andra. Därför måste du se till att alltid göra dig synlig. Din position i trafiken kan vara helt avgörande för din egen säkerhet. Ditt handlingsutrymme, det vill säga det utrymme där du och dina medtrafikanter kan röra er utan att stöta på varandra, är centralt. Därför måste du till exempel se till att aldrig vara i någons döda vinkel och att alltid använda blinkers när du byter körriktning.
Slarva inte med din skyddsutrustning
Skulle något hända är det viktigt att vara väl skyddad. En hel MC-dräkt är kanske för mycket när du ska ut med mopeden. Men en tjock jacka, byxor och bra handskar är bra att ha om något oförutsett skulle hända och du plötsligt hamnar på asfalten.
Hjälm är det allra viktigaste
Din hjälm måste vara i bra skick. En hjälm har ett yttre hårt skal och ett inre mjukt skal som absorberar stötar. Vad många inte vet är att det mjuka skalet försämras med tiden. Det blir hårdare och stötdämpningen minskar avsevärt. Det kan bli dödligt vid en olycka, därför brukar också hjälmtillverkarna rekommendera att du byter hjälm vart femte år.
Ta helst inte över någon annans hjälm. Det gäller inte minst om den har repor eller andra skador som tyder på hård användning. Hjälmen får inte utsättas för hårda slag – hur bakvänt det än kan låta. Ett enda slag kan minska skyddet avsevärt. Har du råkat ut för en olycka, hur liten den än var, och hjälmen har hamnat i backen med dig inuti, måste hjälmen bytas ut. Många tillverkare rekommenderar att du även byter ut en hjälm som fallit från styret ner i asfalten. Spara inte pengar på hjälmen, du har bara ett huvud.
Från bil till moped
De senaste åren har allt fler vuxna börjat köra moped. Har du körkort för bil behöver du inte heller någon vidareutbildning för att köra moped. Du får även köra moped klass I om du har ett körkort med någon annan behörighet.
När du går över till moped är det viktigt att vara medveten om din storlek. I situationer där du och din bil är lätt att se, måste du vänja dig vid att du kan vara nästan osynlig på en moped. Det gäller inte minst när du kör i kö. Var observant på att inte hamna i döda vinkeln på en bil som byter fil.
Mopeden ska ha en trafikförsäkring – precis som en bil. Utöver detta kan du välja försäkring utifrån hur ny och dyr mopeden är. Tänk på att mopeder inte bara skadas vid trafikolyckor. En del blir också stulna eller utsatta för skadegörelse.